Monday, October 18, 2010

Haul Imam Al-Haddad

Imam al-Haddad merupakan ulama yang terkenal berketurunan baitun nubuwwah, Bani Zahra 'min aali 'Ali, Saadah Ba 'Alawi. Hatinya bersih daripada sifat keji sehinggakan tidak merasa terhina dengan segala perkara yang merendahkannya. Pernah seorang anak disuruh seorang ayah agar anaknya itu pergi menghantar sebilah pisau untuk ditajamkan oleh tukang besi. Di dalam bahasa arab, al-Haddad bermaksud tukang besi. Dengan sebab sifat kekanakan yang ada pada anak itu, maka anak itu menghantar pisau tersebut kepada Imam Al-Haddad yang disangkanya tukang besi. Dipendekkan cerita, ayah kepada si anak tersebut mengetahui yang anaknya telah tersilap menghantar pisau itu kerana anaknya memberitahu bahawa orang yang menajamkan pisau itu tidak mahu mengambil duit upah. Usai diselidik anaknya itu, benarlah si anak itu telah menghantar pisau itu kepada orang yang dihormati, iaitu Imam Al-haddad. Tidak semena-mena dengan perasaan malu, si ayah pergi berjumpa dengan Imam Al-haddad lalu meminta maaf dan menyatakan perasaan malunya terhadap kelakuan anak kecilnya itu. Lalu Imam Al-haddad pun berkata kepada si ayah.

“Kalau kau benar cintakan aku, jangan kau marahi anak itu, kerana aku tidak sedikit pun merasa terhina.”

Beliau ialah Al-Allamah Al-Imam As-Sayyid Al-Habib Abdullah Bin Alwi Al-HaddadbAl-Alawi Al-Husaini atau lebih dikenali dengan nama Habib Abdullah Al-Haddad. Beliau dilahirkan pada tahun 1634 dan meninggal dunia pada tahun 1720. Al-fatihah buat Imam Al-haddad. -Tranungkite-

p/s : Pengalaman pertama kali menghadirkan diri ke majlis haul di Masjid Al-Falah Subang Jaya meninggalkan kesan di hati. Usai Asar, masjid sudah mula dipenuhi oleh para jemaah. Terasa ketenangan pabila duduk bersama-sama menatap wajah dan mendengar amanat yang disampaikan oleh para ulama besar dari Malaysia dan Indonesia. Didahului dengan bacaan ratib Al-Haddad dan majlis kemuncak, kata-kata yang disampaikan oleh Al-Habib Umar Ben Hafidz dari Yaman dalam bahasa Arab yang diterjemahkan oleh Habib Ali Zainal Abidin Al-Hamid membawa para jemaah berasa dekat dengan Maha Pencipta. Bergema masjid malam itu dengan panggilan kalimah Allah, Allah, Allah oleh para jemaah. Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar..


Al-Habib Umar Ben Hafidz dan Habib Ali Zainal Abidin Al-Hamid

1 comment:

  1. Assalamualaikum...Tahniah diatas keberhasilan blog ini. Ana tertarik dengan apa yg disiskan olen n'ta. Ana minta nak buat blog tapi xreti dan rimas nak edit2 page..tp ana ada banyak nak kongsikan...cmna pendapat ustaz ibnu ismail?

    ReplyDelete