Thursday, February 18, 2010

Kenapa, mengapa, bagaimana?

          Tajuk-tajuk yang sama muncul kembali. Kali ini lebih dahsyat dan hebat. Dalam masa seminggu sahaja sudah berapa banyak kes itu berulang. Itu hanya kes yang dilaporkan, menunjukkan jumlah yang amat menakutkan. Bagaimana dengan kes-kes yang tidak dilaporkan? Terbayang kedahsyatan catatan angka tersebut. Siapakah sebenarnya individu yang tidak bertanggungjawab ini. Sungguh, amat senang mereka berfikir. Amat senang mereka menggunakan aqal mereka. Malah menyalahgunakan pemberian aqal oleh Rabb mereka yang sepatutnya digunakan untuk tujuan yang lebih baik. Ini bukan masalah kecil, kerana pastinya kes seperti ini akan terus meningkat jika tidak dibendung dengan segera. 

         Bukan itu sahaja, rasanya kes ini akan terus terpencil tetapi membahayakan jika media masa ataupun media cetak berhenti daripada melaporkannya. Ini kerana sesetengah pihak hanya akan bersemangat untuk membendung kes ini apabila kes seperti ini dihebohkan. Maka selepas seminggu dua, hilang kehangatan sudah berita seperti ini, tiada siapa yang akan ambil peduli. Akan dibiarkan sahaja masalah yang menakutkan ini. Mungkin mengikut resmi pisang goreng yang baru sahaja diangkat dari minyak yang menggelegak panas. Masa panas sedap pula menikmatinya, semua orang berkehendakkannya, bila hilang hangat ramai pula menolaknya. Tidak mendatangkan ‘feel’ katanya. 

         Amat wajar rasanya berita ini terus diberi perhatian dari semasa ke semasa supaya semua sedar akan suatu masalah yang sedang menimpa masyarakat yang tinggi tamadunnya. Pelik, bertamadun tetapi mengapa mereka ini berfikiran singkat untuk memilih jalan mudah seperti masyarakat jahiliyyah dahulu kala. Takut juga untuk berfikir seperti ini dan menggunakan kata ganti diri ‘mereka’ di dalam penulisan ini. Ini kerana jari sedang menunjuk ke arah mereka yang di luar. Biarlah penulisan ini untuk muhasabah diri yang lebih utama rasanya. Supaya sentiasa beringat. Memang masalah yang sedang berlaku ini perlu disatukan usaha dari pelbagai pihak. Jika satu pihak sahaja yang giat berusaha, sedangkan pihak yang lain seperti melepaskan batuk di tangga sahaja, mana mungkin usaha untuk mengatasi masalah ini dapat dilaksanakan. Terfikir juga, mengapa sanggup untuk bertindak sedemikian wahai manusia. Sedangkan membuang sampah di sana-sini pun sudah dikira salah, kerana akan mengotorkan persekitaran serta pemandangan. Menjaga kebersihan itu memang amat dituntut dalam Islam. Kebersihan sebahagian daripada iman bukan. 

         Tapi ini lebih parah. Menyebabkan pembuangan satu jasad yang terkandung roh di dalamnya. Sewenang-wenangnya sahaja hal ini dilakukan, nauzubillah. Di tong sampah, di longkang semua dilakukan tanpa perasaan belas kasihan sebagai seorang manusia. Diselusuri kembali mengapa boleh terjadi hal seperti ini, banyak pula faktornya. Yang nampak penyebab utama, kerana seks bebas. Di saat perkenalan pertama yang masih malu-malu kucing sehingga hilang perkataan malu itu sendiri, terjerumus ke lembah zina. Bukankah sepatutnya malu kepada Allah itu lebih diutamakan? Hal inilah yang harus ditanggung jika perkenalan yang sepatutnya halal itu bertukar menjadi haram kerana menggunakan undang-undang yang dicipta sendiri. Apa yang ditetapkan gagal diikut dan dihayati. Mudah sahaja berkata tanpa memikirkan akibat dan impak yang akan datang mengundang. 

        Ini lagi satu masalah yang kian parah. Maka masalah yang berlaku ini perlu dibendung dari akar umbi yang mula menggengam teguh tanah. Sebelum akar mencengkam tanah lebih kuat, sehingga sukar ditarik keluar maka akar ini harus ditarik pada awal masa supaya tidak berserabut akarnya untuk lebih senang ditarik. Memang benar kiamat sudah dekat dan manusia hidup di dunia akhir zaman. Semua ini tanda-tanda kiamat akan berlaku. Mungkin ini impak daripada penyakit wahan yang dikatakan oleh Rasullullah SAW, iaitu cintakan dunia dan takutkan mati. 

         Yang dibuang itu tidak mengerti apa-apa, tidak adil sungguh. Dihukum sedemikian rupa oleh tangan-tangan manusia ini sedangkan hatinya masih suci bersih tidak melakukan sebarang dosa. Kejam bukan? Sebentar, tidak adil pula jika melihat bayi yang dibuang disebabkan kepada gejala seks bebas semata-mata. Bagaimana pula dengan mereka yang menjadi mangsa rogol. Ini juga menjadi sebahagian statistik kepada gejala buang bayi ini. Semakin panjang cerita jika ingin diselusuri maka ditamatkan dengan noktah dan tanda tanya di sini.?


No comments:

Post a Comment