Monday, February 1, 2010

Ingat Dia....

     Sedang dia sibuk menyiapkan tugasan yang ditinggalkan pensyarah bersama sahabatnya, tiba-tiba nafasnya tersekat. Tidak tahu apa yang sedang menimpa dirinya itu. Tidak pernah pula dia mengalami kesakitan sedemikian sebelum ini. Entah mengapa, dadanya terasa sakit apabila ingin menarik nafas panjang. Benar-benar sakit, pertama kali mengalami perasaan sedemikian. Malam itu ketika hendak tidur bermacam-macam perkara bermain di fikirannya.

     Dia mengurut-urut dadanya yang masih terasa sakit perlahan-lahan sambil fikirannya merapu berfikir 1001 perkara. Bermacam perkara terlintas di fikirannya dan yang utama difikirkan itu hanyalah satu, iaitu kematian. Kali ini serius, saat kematian berlegar-legar di setiap saraf otaknya. Macam-macam difikirkan sebelum tidur, adakah dia akan dijemput oleh malaikat yang ditugaskan untuk mencabut nyawa akan datang pada malam itu juga. Mengucap panjang dia malam itu, memikirkan apa yang dilakukan sepanjang dia kini berusia 21 tahun. Dari dia kenal erti baik dan jahat, kenal benda kotor atau bersih hinggalah saat umurnya mencapai tahap baligh.

     Mulai saat itu jugalah dosa-dosa akan ditanggung di bahunya sendiri. Segala perbuatan dan amalan dicatat walau perkara tersebut hanya sebesar saiz zarah walau tidak boleh diukur dengan saiz sekalipun, tetap dicatat. Sedikit pun tidak akan terlepas dari catatan di bahunya itu. Dia lantas memikirkan bahunya itu akan berat ke sebelah mana, adakah bahu bahagian kiri? Atau bahagian kanan? Dia sendiri tidak dapat menjawab persoalan itu melainkan Pencipta-nya yang maha tahu segala perkara. Dia sendiri merasakan bahawa amalannya masih belum cukup untuk dia pergi menghadap Rabb-nya, malah belum puas menikmati kemanisan yang dikecapi tatkala melaksanakan perintah Pencipta-nya dengan penuh rasa keikhlasan dan keinsafan.

     Desakan sahabatnya supaya dia lekas berjumpa doktor seringkali diengkari. Entah mengapa sungguh malas sekali dia hendak pergi ke hospital mendapatkan kepastian apakah yang sedang dialaminya itu. Terasa seperti menzalimi diri sendiri apabila sakit yang ditanggung dibiarkan begitu sahaja. Hanya berdoa mengharapkan sakit tersebut lekas pergi supaya dia kembali sihat seperti dulu. Lama-kelamaan sakit itu hilang dengan sendirinya, hanya datang sekali sekala. Apa yang pasti sakit yang datang itu mendatangkan banyak hikmah untuk dirinya. Apabila sakit, terasa bahawa kematian sentiasa dekat dengan dirinya dan dia juga tahu amat besar nikmat kesihatan yang dianugerahkan Rabb-nya.

     Maka demi kesihatan yang berpanjangan amat penting bagi dia mengamalkan cara hidup yang sihat, mengamalkan pemakanan yang seimbang serta mengerah tubuh supaya berpeluh sekali-sekala. Ingatlah bahawa kematian itu datang menerpa secara tiba-tiba, tidak akan dilewatkan atau dipercepatkan walau seminit atau sesaat pun. Sesungguhnya sebagai manusia dia sentiasa lupa dan juga alpa, kadangkala keseronokan serta gelak ketawa bersama sahabat handai menyebabkan dia lupa akan Pencipta-nya. Alangkah hebatnya iman Nabi SAW dan para sahabat dahulu kerana setiap detik yang berlalu hati mereka sentiasa terpaut dengan Allah SWT. Memang benar apa yang dikatakan oleh ustaz yang datang memberikan kuliah di surau tempat pengajiannya.

"Manusia ini hanya waktu susah baru hendak ingat Allah, masa peperiksaan datang baru masjid-masjid dipenuhi manusia menjayakan program solat hajat serta Yasin meminta supaya diri mereka dipermudahkan urusan. Tetapi alangkah baiknya dan indahnya apabila mereka itu berterusan melakukan sedemikian, dikala senang juga ingat Allah maka masjid serta surau akan diimarahkan dan dipenuhkan oleh manusia ini."

     Dia sedar, kata-kata ustaz itu memang ada benarnya dan terkesan di sudut hatinya kerana dia pun mempunyai sifat sedemikian. Kadang kala terlalu leka dengan kesibukan dan keseronokan dunia sehingga terlupa tanggungjawab yang lebih awla kepada Penciptanya.

Dari Ibnu Abbas r.a. Rasulullah SAW bersabda : Dua nikmat yang kebanyakan manusia terpedaya dengannya ialah waktu sehat dan masa lapang. (Riwayat Al-Imam Al-Bukhari). Dalam waktu lain, Rasulullah menjenguk Salman al-Fahrisi yang tengah berbaring sakit. Rasulullah bersabda. “Sesungguhnya ada tiga pahala yang menjadi kepunyaanmu dikala sakit. Engkau sedang mendapat peringatan dari Allah SWT, doamu dikabulkan-Nya, dan penyakit yang menimpamu akan menghapuskan dosa-dosamu.”

No comments:

Post a Comment